Efter flere henvendelser fra borgere om lang sagsbehandlingstid i sager om børnebidrag, har Ombudsmanden nu sat Familieretshuset i gang med en redegørelse.

Familieretshuset bruger angiveligt lang tid på at behandle sager om børnebidrag.
Det fremgår af en pressemeddelelse, som Ombudsmanden netop har udsendt. De har modtaget flere henvendelser fra forældre, der har klaget over den tid, som Familieretshuset bruger på at behandle ansøgninger om fastsættelse af bl.a. børnebidrag.
Nogle forældre har ventet i op til et år på at få deres sag afgjort. Flere af dem har fortalt Ombudsmanden, at dét har bragt dem i en svær økonomisk situation, mens sagen blev behandlet.
Får otte uger til redegørelse
Ombudsmanden har nu givet Familieretshuset 8 uger til at oplyse om udviklingen i antallet af sager og sagsbehandlingstiden for disse sagskategorier:
Almindelige sager om børnebidrag
Komplicerede sager om børnebidrag
Sager om konfirmations-, beklædnings- og uddannelsesbidrag
Samtidig har Ombudsmanden bedt om en redegørelse for eventuelle initiativer, som Familieretshuset har iværksat for at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Manglende inddrivelse
Det er ikke første gang, at Ombudsmanden reagerer i forhold til børnebidraget og de mange forældre, der blev ramt af de manglende betalinger.
I december 2022 gjaldt det manglende betalinger fra skyldnere af børnebidrag. Dét beløb var i 2018 på 238 millioner, men var i 2022 steget til 517 millioner kroner.
Derfor lagde Ombudsmanden heller ikke fingre imellem og skrev blandt andet:
”Det går ud over de berørte familier og børn, når skyldige børnebidrag ikke inddrives. Derfor er det i mine øjne meget utilfredsstillende, at gælden på dette område vokser. Jeg anerkender, at Gældsstyrelsen har haft fokus på problemet i nogle år, men jeg må samtidig konstatere, at det ikke er lykkedes at vende udviklingen”.
Gældsstyrelsen pegede her på, at de med et nyt system ville kunne inddrive gælden ved at tilbageholde skyldnerens løn.
Comentarios