top of page

Familieretshuset ramt af databrud

Familieretshuset skrev i går, at de har konstateret databrud i en række selvbetjenings-løsninger. Der er derfor risiko for, at nogle borgeres beskyttede navn og / eller adresse fejlagtigt kan være videregivet til den anden forælder.



Datasikkerhed er en vigtig side af de offentlige myndigheders funktioner. De kommer nemlig i kontakt med en række privatfølsomme informationer, som de også er forpligtede at behandle på forsvarlig vis.


Men nu meddeler Familieretshuset, at de har haft et databrud. Og konsekvenserne kan potentielt være alvorlige.



Selvbetjenings-løsninger


Det var den 17. november 2021, at Familieretshuset konstaterede, at der var tale om et databrud. Situationen handlede om forældre med beskyttet navn og / eller adresse, som havde benyttet specifikke selvbetjenings-løsninger, og at informationerne i dén proces kunne være videregivet til den anden forælder.


De situationer, hvor databruddet kan være sket, er én af nedenstående selvbetjenings-løsninger:


  • Vi er enige om ikke længere at have fælles forældremyndighed og om, hvem af os der fremover skal have forældremyndigheden alene

  • Vi er enige om at få fælles forældremyndighed

  • Vi er enige om, at den af os, der har forældremyndigheden nu, overfører forældremyndigheden til den anden forælder, som så har forældremyndigheden alene

  • Anmodning om børnesagkyndig rådgivning eller konfliktmægling

  • Registrering af medmoderskab (ansvarserklæring medmoder) / Registrering af medmoderskab (barnet er dødfødt eller død kort efter fødslen)

  • Familieadoption


Her ville der være tale om databrud, hvis 1) den pågældende beskyttede forælder havde udfyldt selvbetjenings-løsningen inklusiv beskyttet navn og / eller adresse; 2) hvis forælderen havde indtastet den anden forælders CPR-nummer og mailadresse, så ansøgningen blev videresendt til den anden part; og 3) hvis den anden forælder havde åbnet dét link, som indeholdt ansøgningen og dermed de beskyttede oplysninger.



Mindst 114 personer


Familieretshuset skriver videre, at de har været i direkte kontakt med de borgere med navne- og adressebeskyttelse, som de ved har brugt løsningerne i perioden fra den 17. november 2020 til den 17. november 2021 (hvor løsningerne blev lukket ned).


Det drejer sig om i alt 114 personer.


Denne offentlige information, som Familieretshuset nu udsender, handler om at finde frem til personer, de ikke har kunnet identificere, og som kan være omfattet af databruddet: enten personer, der har anvendt én af de omtalte selvbetjenings-løsninger før (kursiv) 17. november 2020 – eller personer, der har udfyldt en del af selvbetjenings-løsningen, men hvor den anden forælder ikke har underskrevet digitalt.



Hvis man er omfattet af databruddet


At der er tale om en potentielt alvorlig situation, fremkommer i skrivelsen fra Familieretshuset. De skriver således: ”Hvis databruddet giver anledning til frygt for din egen eller dit barns sikkerhed, opfordrer vi dig til at kontakte politiet”.


De tilføjer dog, at de ”endnu ikke har kendskab til, at databruddet skulle have haft negative konsekvenser for nogen af de 114 personer, som i december blev underrettet med et direkte brev i e-Boks”.



Spørgsmål


Samtidig henviser Familieretshuset til at kontakte deres Borgerinformation på tlf. 72 56 70 00, hvis man har spørgsmål til databruddet, hvis man formoder at være berørt af databruddet og lignende.

167 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page