Familieretshuset har netop udsendt sin resultatplan 2024.
Hvert år udsender Familieretshuset en resultatplan, der indeholder resultaterne fra foregående år samt de fremadrettede målsætninger.
Den indgås mellem Social-, Bolig- og Ældreministeriets departement og Familieretshuset.
Resultatplanen giver både viden om driften og dermed også mulighed for at justere indsatsen, så målsætningerne nås – eksempelvis i forhold til sagsbehandlings- og ventetider samt borgertilfredshed.
Værdigrundlag
Resultatplanen præciserer først Familieretshusets værdigrundlag:
Familieretshuset hjælper med at skabe ro, retning og tryghed i overgange og ændrede livssituationer
Med dialog og faglighed finder vi løsninger for den enkelte familie
Vi sætter den faglige barre højt og er med til at udvikle viden og værktøjer
Vi møder familierne med åbenhed og ordentlighed, og vi arbejder for at give en oplevelse af mening og sammenhæng
Vores ambition er, at Familieretshuset møder alle familier kompetent og respektfuldt
Strategiske pejlemærker
Desuden er der en række pejlemærker, som ”handler om den strategiske udvikling af Familieretshuset som samlet organisation”:
Borgeren i fokus: vi skaber sammenhængende borgeroplevelser med udgangspunkt i borgerens behov og forventninger
Medarbejdere og udvikling: Familieretshuset er et sted, hvor medarbejdere trives og udvikles – understøttet af nærværende ledelse
Struktur og overblik: vi har overblik over data og processer, således at vi kan træffe beslutninger på et oplyst grundlag
Retning og forventning: vi kender alle den fælles retning og vores individuelle succes-kriterier
I trit med omverdenen: vi efterlever vores omgivelsers forventning til vedvarende at være lovformelige, effektive og levere til rette serviceniveau
Resultatplan 2024
Nedenstående data er udvalgt fra "Familieretshusets retultatplan 2024":
Emne | Resultat 2022 | Resultat 2023 | Mål for 2024 |
Vedr. internationale ægteskaber: Prøvelsesenheden skal inden for fem dage enten give svar til borgeren eller bede om yderligere oplysninger i sagen | 93 | 94 | 90 |
Vedr. børn og forældreansvar: Familieretlige sager skal visiteres senest fem hverdage efter modtagelse | 99 | 98 | 90 |
Vedr. mødeindkaldelse: I § 6- og § 7-sager om forældremyndighed, barnets bopæl eller samvær skal Familieretshuset senest 10 hverdage efter modtagelse af sagen sende en mødeindkaldelse til parterne | 80 | 74 | 85 |
Vedr. udpegning af kontaktperson: I sager omfattet af § 6 i forældreansvarsloven og i § 7-sager skal Børneenheden senest 7 hverdage efter visitationen af sagen udpege eller tilbyde en kontaktperson til barnet | 96 | 93,5 | 85 |
Vedr. fremsendelse af handlingsplan: I § 7-sager skal der senest 7 hverdage eftervisitering være fremsendt en handlingsplan til forældrene | 91 | 90,3 | 85 |
Vedr. kontakt til kommunerne: I § 7-sager skal Familieretshuset hurtigst muligt og så vidt muligt inden 5 hverdage efter visitationen af sagen kontakte kommunen for at afdække, om der skal indledes et samarbejde efter §§ 29-31 | Indgik ikke | 97 | 85 |
Vedr. sager til familieretten: Efter modtagelsen af en anmodning om at indbringe en af-gørelse for familieretten skal Familieretshuset hurtigst muligt og så vidt muligt inden 10 hverdage genoptage behandlingen af sagen eller indbringe afgørelsen for familieretten | Indgik ikke | 85,5 | 85 |
Vedr. oversendelse af § 6-sager til familie-retten: Ønsket om at forbedre forældrenes samarbejde gennem rådgivning, mægling og tilbud om samarbejdskurser bør afspejles i antallet af familiemæglingssager (§ 6-sager), som forliges i Familieretshuset og dermed hvor mange sager, som oversendes til familieretten | 11 | 10,9 | 20 |
Andre udvalgte mål fra Familieretshusets resultatplan 2024:
Møder: Familieretshuset skal for møder holde sig under eller på servicemålet på 40 dage fra ansøgning til mødedato som gennemsnit i andet halvår i 2024
Forbedring af borgernes ventetid i telefonerne: Den gennemsnitlige ventetid på indkomne opkald til Borgerinformation er ved udgangen af 2024 på maksimalt 8 minutter som gennemsnit over året (opgøres ekskl. de borgere, der gør brug af call-back-funktionen). Det skal her bemærkes, at ventetiden i 2022 var på 7 minutter og 37 sekunder og i 2023 på 6 minutter og 11 sekunder.
Telefonisk kommunikation: i 2024 er i gennemsnit 80 pct. af dem, der ringer – og efterfølgende svarer på målingen i Borgerinformation – enten tilfredse eller meget tilfredse med oplevelsen
Mål om sygefravær: i 2024 skal Familieretshuset nedbringe det gennemsnitlige sygefravær til maksimalt samme niveau som statens gennemsnit eller have nedbragt det gennemsnitlige sygefravær med minimum 4 pct. i forhold til Familieretshusets gennemsnit for den tilsvarende periode i året før (som var 14,2)
Læs mere
Du finder Familieretshusets resultatplan ved at følge dette link, hvor du også finder tilhørende resultatplaner for alle år i perioden 2019-2024.
Comments