top of page

Nyheder

Når børn udvikler følelses- og adfærdsmæssige problemer efter forældrenes brud, kan det for nogle børn spores i deres trivsel mere end 10 år senere. Samtidig peges der på, at ”ingen deleordning er entydigt bedre end den anden”.


ree

Et nyt forskningsstudie fra Rockwool Fonden har kigget på børn af opløste familier og er blandt andet nået frem til, at forældrenes brud kan spores i børnenes trivsel mere end 10 år senere.


Artiklen fra Rockwool Fonden tager afsæt i tidligere forskning, der har påvist, at børn i kernefamilier trives bedre og klarer sig bedre på en række punkter i livet end børn, hvis forældre går fra hinanden – og at de klarer sig bedre i skolen, de får længere uddannelser og begår også mindre kriminalitet.


Men samtidig påpeger artiklen, at sammenligner man børn fra kernefamilier og børn fra opløste familier, er der forskel.


”Der er derfor”, fremgår det af artiklen, ”reelt kun lidt viden om i hvor høj grad, det er selve forældrenes brud, der skaber trivselsproblemer for børnene – eller om problemerne skyldes andre forhold i familiens liv, fx økonomi og sociale forhold”.

 


Forældrenes samlivsophør i sig selv kan ses på børnenes trivsel


Forskerne bag udgivelsen (Mikkeline Munk Nielsen, Peter Fallesen og Michael Gähler) fra Rockwool Fonden og Stockholms Universitet har derfor undersøgt trivslen og adfærden hos cirka 1.800 børn af forældre, der er gået fra hinanden. Disse børn er efterfølgende blevet sammenlignet både med børn, som oplever forældrenes parforholdsophør senere i barndommen og med børn, hvis forældre forbliver sammen.

 

Og forskerne konkluderer, at forældrenes samlivsophør i sig selv kan ses på børnenes trivsel; både på kort sigt, men også mange år efter forældrenes samlivsophør.


Forskerne tog højde for dén del af børnenes mistrivsel, der kan tilskrives andre problemer i og omkring familiens liv. Det viste, at børnene i højere grad mistrives, både sammenlignet med deres egen trivsel inden bruddet og også sammenlignet med andre børn, der på analysetidspunktet stadig bor med begge forældre, men som vil opleve brud senere hen.


Og, understreger artiklen, dette er ”en mistrivsel, der kan spores op til 12 år efter, forældrene er gået fra hinanden”.

 

 

Ingen deleordning er entydigt bedre end den anden


Forskerne undersøgte også, i hvor høj grad børns trivsel efter skilsmissen er forskellig, alt efter om barnet lever i en tidsmæssigt nogenlunde ligelig samværsordning eller primært lever hos den ene forældre – og også om det gør en forskel, om forældrene lever sammen med nye partnere.

 

Det fremgår, at der umiddelbart er ”klare forskelle på mistrivsel mellem børn i deleordninger og børn. som bor hos en primær forælder”. Men når forskerne igen tager højde for forskelle børnene imellem, som ikke handler om parforholdsophøret, ”kan de ikke konstatere væsentlige forskelle i børns trivsel på tværs af deleordninger”.


Artiklen konkluderer: ”Det ser med andre ord ikke ud til – gennemsnitligt set – at gøre nogen forskel for børns trivsel, om barnet tilbringer sin barndom i en nogenlunde ligeligt fordelt deleordning (som f.eks. 5/9, 6/8 eller 7/7), eller om barnet bor mest hos den ene forælder”.

 

Artiklen fremhæver også, at der ikke blev fundet væsentlige forskelle i børns trivsel på tværs af de forskellige familie-former, der kan opstå efter forældrenes brud:


”Der er – igen gennemsnitligt set – ikke forskel på børns trivsel i familier, hvor mor og far vælger at bo alene, sammenlignet med børn, der lever sammen med en mor eller far, der har valgt at flytte sammen med en ny partner”.

 

 

Læs mere


Du kan læse Rockwool Fondens artikel ved at følge dette eksterne link (fører til Rockwool Fondens hjemmeside).

 

Du kan hente Rockwool Fondens vidensoverblik ved at følge dette eksterne link (fører til Rockwool Fondens hjemmeside).

 
 
 
  • 4. jan.
  • 4 min læsning

Se andre bidrag og tilskud, som kan være relevante i forbindelse med skilsmisse.


ree

Artiklen er oprindelig skrevet den 10. juli 2020 og senest revideret den 2. januar 2025.


Forældre kan søge en række bidrag og tilskud til forsørgelse af barnet.


I denne tekst nævnes dem, der umiddelbart har interesse for vores ”målgruppe” – og der er også en kort beskrivelse af det enkelte bidrag / tilskud.


Det drejer sig om:

  • Boligstøtte

  • Ekstra SU (ungdomsuddannelse og videregående uddannelse)

  • Fritidspas

  • Udgifter vedrørende bortførte børn

  • Udgifter vedrørende et barns forsørgelse

  • Udgifter vedrørende samvær og transport

  • Økonomisk friplads i dagtilbud

Siden omfatter dermed ikke de typiske bidrag, herunder børnebidrag, børne- og ungeydelsen, konfirmationsydelse og lignende. Dem kan du se i artiklen "Satser for 2025" på denne side.


Siden omfatter heller ikke barsel, orlov, syge- og omsorgsdage, børnepasning, anbringelse og plejefamilie samt støtte til udsatte børn og unge.

I slutningen af den enkelte beskrivelse er der et link til en officiel side, der beskriver det pågældende emne nærmere.



Boligstøtte


Boligstøtten er til lejere, der bor i boligen hele året og har eget køkken.


Boligstøtten afhænger af flere faktorer, herunder husleje (uden udgifter til bl.a. el, vand og varme, antal kvadratmeter, antallet af børn og voksne i boligen samt indkomst og formue for alle i boligen).


Det har desuden betydning, om man er førtidspensionist eller folkepensionist.


Boligstøttens omfang beskrives nærmere via linket.


Man skal ikke betale skat af boligstøtten.


Man kan måske få forhøjet boligstøtte, hvis man bor i en bolig anvist af kommunen, hvis man selv eller en anden i boligen får døgnhjælp efter servicelovens § 96 eller hvis man selv eller en anden i boligen er stærkt bevægelseshæmmet og boligen er tilpasset til det.

Læs mere om boligstøtte på denne side.



Ekstra SU under ungdoms- eller videregående uddannelse


Hvis man som studerende på en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse bliver forælder, kan man få ekstra SU i en periode.


Der er ordninger for såvel fædre og mødre. Eksempelvis kan en mor på en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse få 12 måneders ekstra SU-rater, mens en far kan få 6 måneders ekstra SU-rater.

Der er en lang række kriterier, der skal være opfyldt, og det vil være for omfangsrigt at beskrive dem her. Men du kan læse mere om ekstra SU på en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse på denne side.



Fritidspas


Det såkaldte ”fritidspas” kan give udsatte børn og unge mulighed for at få et aktivt og meningsfuldt fritidsliv på lige vilkår med deres jævnaldrende. Fritidspasset dækker foreningsaktiviteter, dvs. aktiviteter i en forening godkendt efter Folkeoplysningsloven.


Ordningen henvender sig primært til enlige forsørgere, og husstandens samlede indtægter må ikke overstige et vist beløb; typisk svarende til 90 % økonomisk friplads i et pasnings- / fritidstilbud.


Siden, der linkes til herunder, beskriver Socialstyrelsens arbejde med fritidspas-ordningen. Det anbefales at søge direkte efter ”fritidspas” i sin hjemkommune for at afklare, om éns egen kommune har konkrete fritidspas-tiltag.

Læs mere om fritidspas ved at trykke her.


Udgifter vedrørende bortførte børn


Kommunen kan yde hjælp til, at forældremyndighedens indehaver kan få kontakt med et barn, som er bortført til udlandet. Der kan således ydes hjælp til transportudgifter. Dette sker efter § 83, stk. 2, i ”Lov om aktiv socialpolitik”.


Det er en forudsætning, at ansøgeren ikke selv har økonomisk mulighed for at betale udgiften, at sagen er anmeldt til dansk politi, og at kommunen har forelagt sagen for Udenrigsministeriet.

Læs mere om udgifter til bortførte børn på denne side.



Udgifter vedrørende et barns forsørgelse


Kommunen kan yde hjælp til udgifter ved udøvelse af ret til samvær med egne børn under 18 år, som ikke bor hos ansøgeren. Dette sker efter § 83, stk. 1, i ”Lov om aktiv socialpolitik”.

Kommunen kan også yde hjælp til udgifterne ved at forsørge et barn, når forældremyndigheden ved forældremyndighedsindehaverens død er tillagt en anden eller andre, der ikke har forsørgelsespligt over for barnet. Dette sker efter § 84 i ”Lov om aktiv socialpolitik”.


Det er en betingelse, at barnets indtægter, herunder det særlige børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, ikke er tilstrækkelige til at dække udgifterne ved at forsørge barnet.

Læs mere om udgifter vedrørende et barns forsørgelse på denne side.



Udgifter vedrørende samvær og transport


Samværsforælderen kan søge om hjælp fra kommunen til udgifter til transport, kost og deltagelse i aktiviteter, i relation til egne børn under 18 år. Dette sker efter § 83 i ”Lov om aktiv socialpolitik”. Det er en betingelse, at ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for selv at betale udgifterne. Kommunen kan ikke ydes hjælp til udgifter, som ikke vil kunne afholdes af en normal lønindtægt.

Læs mere om udgifter vedrørende samvær og transport på denne side.



Økonomisk friplads i dagtilbud


Ligger den samlede husstandsindkomst under en vis grænse, kan forælderen / forældrene få et ekstra tilskud fra kommunen, så det bliver billigere eller helt gratis at have barnet i dagtilbud - her er tallene for 2025:


  • Hvis man tjener op til kr. 208.101 om året, kan man få fuld friplads

  • Hvis man tjener mellem kr. 208.101 og kr. 646.499 om året, kan man få delvis friplads

  • Hvis man tjener over kr. 646.500, er der fuld forældrebetaling


Læs mere om økonomisk friplads i dagtilbud på denne side.


 
 
 

Denne tekst handler om konfirmations- og beklædningsbidraget, som er en måde, hvormed en forælder kan bidrage økonomisk til konfirmandens dag.

ree

Artiklen er senest blevet opdateret den 2. januar 2025.


Konfirmationen markerer en vigtig tid i de fleste børns / unges liv, hvor de bekræfter deres tro og fejres på selve dagen.


Denne store begivenhed kan være en større opgave at løfte for forældrene, og det gælder også efter en skilsmisse. Mange forældre kan godt samarbejde om såvel forberedelser som fest og løser opgaven, som de nu kan blive enige om det. Men det kan være hensigtsmæssigt at kende til konfirmations- og beklædnings-bidragene - og særligt, hvis samarbejdet ikke fungerer.

Denne tekst præciserer, hvad de to bidrag grundlæggende handler om, omfatter, indebærer osv.



Løfte forsørgelses-pligten ved fælles forældremyndighed


Når forældrene har fælles forældremyndighed over barnet, kan forældrene selv vælge, hvordan de vil opfylde deres forsørgelses-pligt i anledning af konfirmationen. Dermed kan en samværsforælder opfylde sin forsørgelses-pligt ved f.eks. at holde en fest for barnet i anledning af konfirmationen (og i umiddelbar tidsmæssig tilknytning til konfirmationen) eller ved at tage barnet med på en ferierejse i anledning af konfirmationen - og dermed vil der som udgangspunkt ikke blive fastsat konfirmations-bidrag.

Det skal bemærkes, at en forælder ikke løfter sin forsørgelses-pligt ved at give barnet en gave.

Opfylder den anden forælder ikke sin forsørgelseses-pligt i forbindelse med konfirmationen, kan man ansøge Familieretshuset om at fastsætte konfirmations-bidrag.



Hvor stort er konfirmations-bidraget?


Konfirmations-bidraget er et engangsbeløb på 3 gange normalbidragets grundbeløb svarende til (i 2025) kr. 4.257. Det er dog muligt at betale mere end dette.

Det skal bemærkes, at en ansøgning om fastsættelse af konfirmations-bidrag tidligst kan indgives til Familieretshuset 3 måneder før barnets konfirmation og senest 1 dag før dagen for barnets konfirmation.

Indsendes ansøgningen senere, mister man retten til at få fastsat konfirmationsbidrag!


Det skal også bemærkes, at konfirmationsbidraget bliver fastsat, selvom betalerens økonomiske forhold er dårlige.

Konfirmationsbidraget skal betales direkte til modtageren. Hvis bidraget ikke betales senest på betalingsdagen, kan modtageren anmode Udbetaling Danmark om at lægge ud.


Fradrag


Selv i skilsmissefamilier, der fungerer og samarbejder fint, kan det være hensigtsmæssigt for samværsforælderen at betale konfirmationsbidrag. Det er nemlig fradragsberettiget, og dermed får bidragsbetaleren en del af beløbet tilbage igen.


Man skal blot være i stand til at dokumentere, at bidraget er gået til udgifter i forbindelse med konfirmationen.



Hvis der ikke er fælles forældremyndighed


Hvis der ikke er fælles forældremyndighed over barnet, fastsættes der konfirmations-bidrag, medmindre bidragsbetaleren godtgør, at han eller hun efter aftale med forælderen med den fulde forældremyndighed har opfyldt sin forsørgelsespligt i anledning af konfirmationen på anden vis. Der vil desuden blive taget hensyn til udgifter, som bidragsbetaleren efter aftale med forælderen med den fulde forældremyndighed har afholdt i forbindelse med konfirmationen.

Børneopsparing


Hvis bidragsbetaleren har indbetalt til en børneopsparing med henblik på barnets konfirmation, kan det sidestilles med, at bidragsbetaleren opfylder sin forsørgelsespligt - og dermed afslås konfirmations-bidraget som udgangspunkt. Det er dog forudsat, at disse indbetalinger overstiger dét konfirmations-bidrag, som bidragsbetaleren kunne være pålagt, og at børneopsparingen er til rådighed for barnet eller bidragsmodtageren sådan, at opsparingen kan anvendes til konfirmationen.

​​

Det skal bemærkes, at det ved fastsættelsen af konfirmations-bidraget ikke har nogen betydning, om bidragsbetalerens økonomiske forhold er dårlige.

Beklædnings-bidrag


Hvis barnet ikke skal konfirmeres ("nonfirmation"), kan der i stedet for konfirmationsbidrag fastsættes et bidrag i anledning af, at barnet når konfirmations-alderen. Dette betegnes et "beklædnings-bidrag" og svarer ligesom konfirmations-bidraget til 3 gange normalbidragets grundbeløb (i 2025 kr. 4.257).

Beskrivelserne ovenfor om fastsættelse af konfirmations-bidrag, herunder om afslag på at fastsætte konfirmations-bidrag, gælder også ved ansøgning om fastsættelse af beklædnings-bidrag.

Et beklædnings-bidrag kan fastsættes i perioden fra barnets fyldte 13. til 15. år.


Vær opmærksom på...


Det er vigtigt at understrege, at et konfirmations-bidrag og et beklædnings-bidrag er knyttet til, om bidrags-betaleren løfter sin forsørgelsespligt - og at der således ikke er andre tilknyttede sammenhænge i spil. En forælder, der betaler et bidrag, vil således eksempelvis ikke have en ret til at være med til konfirmations-festen; dette bestemmer forælderen, der har barnet på dagen for konfirmationen og holder festen for barnet. Og en forælder, der ikke vil komme (eller ikke er inviteret) til konfirmations-festen, kan ikke på dén baggrund undlade at løfte sin forsørgelses-pligt i forbindelse med konfirmationen.

​Omvendt bør konfirmationen grundlæggende betragtes som barnets fest, og at det for mange børn vil være hensigtsmæssigt at have begge forældre hos sig i kirken, til festen og lignende. Det giver givetvis visse udfordringer, hvis forældrene normalvis ikke kan samarbejde eller måske ligefrem ikke enes – men derfor bør hensynet til barnets interesser være udgangspunktet.


Få mere viden om ”konfirmations- og beklædningsbidraget”


Denne tekst har kort beskrevet emnet, så læseren får den helt grundlæggende viden.


Der er dog mange overvejelser om den unges konfirmation, der ikke kun omfatter økonomi, men andre sammenhænge og overvejelser.


Derfor kan det være en god ide at søge yderligere viden fra ”Skilsmissefamilien” af såvel almen karakter som i forhold til sin egen families situation.


Du kan skrive direkte til ”Skilsmissefamilien” via denne mail – eller slutte dig til den tilhørende Facebook-gruppe via denne side.

 
 
 

Skilsmissefamilien

  • Facebook

© 2025 - Skilsmissefamilien

bottom of page